S-7 coraz dalej Babic…
Prowadzone na szeroką skalę akcja informacyjna i nagłośnienie w mediach sprawiły, że wiele osób śledziło losy projektu trasy szybkiego ruchu S-7, której wariant 4 nieoczekiwanie planowano na terenie naszej gminy.
W drugiej połowie marca br. władze gminy i mieszkańcy, szczególnie Bliznego Łaszczyńskiego, odetchnęli z ulgą. Oddział warszawski GDDKiA opowiedział się za wariantem 2 przebiegu trasy, tj. przez Bemowo i Bielany. Takie samo stanowisko zaprezentowały władze m.st. Warszawy. Ostatnie słowo w sprawie przebiegu trasy S-7 należy do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ale najprawdopodobniej będzie ono oficjalnym potwierdzeniem decyzji Oddziału.
Ogłoszenie tej wiążącej decyzji pozostaje jedynie kwestią czasu. Do Dyrektora wpłynęły już bowiem opinie obu instytucji.
Oddział GDDKiA w Warszawie ostatecznie zarekomendował do dalszych prac projektowych wariant 2 przebiegu trasy S-7 w marcu. Oficjalnie poinformował o tym dyr. Wojciech Dąbrowski 22 marca w Józefowie podczas konferencji poświęconej analizie wariantów poprowadzenia trasy S-7. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele GDDKiA, starosta powiatu warszawskiego zachodniego, przedstawiciel prezydenta m.st. Warszawy oraz przedstawiciele władz samorządowych Łomianek, Izabelina i St. Babic.
Zgodnie z procedurami, Oddział złożył wniosek o przyjęcie do dalszych etapów prac projektowych wariantu 2 trasy S-7. Jeżeli Generalny Dyrektor go zatwierdzi,
Oddział złoży do Wojewody Mazowieckiego wniosek o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla tego wariantu. Poprzedzone to zostanie rozmowami i ustaleniami z władzami zainteresowanych gmin.
Następnie będzie czas na przeprowadzenie procedur przetargowych, przygotowanie podkładów dokumentacyjnych, zaopiniowanie wymaganych materiałów i posiedzenia Rad Konsultacyjnych.
Oddział zaproponował do dalszych prac dokumentacyjnych wariant 2 przebiegu trasy wylotowej z Warszawy na Gdańsk jako optymalne rozwiązanie.
Jak poinformowano nas w Wydziale Planowania Oddziału, jednym z argumentów przemawiających za tym był fakt, iż dla przebiegu wariantu 2 trasy S-7 już w latach 60. zarezerwowano teren w planach zagospodarowania przestrzennego Bemowa. Oddział prowadzi obecnie bardzo intensywne prace związane z przygotowaniem budowy dalszego odcinka trasy AK (która pobiegnie częściowo przez gminę Stare Babice).
Przy wyborze wariantu 4 trudno byłoby nowe arterie z S-7 wprowadzić do trasy AK. Możliwe, że zaistniałaby konieczność nanoszenia zmian do przygotowanej budowy trasy AK, a na to nie ma czasu, gdyż prace mają ruszyć w 2006 roku.
Władze Warszawy również opowiedziały się za wariantem przez Bemowo.
Oddział wziął także pod uwagę opinię KPN, wskazującą na wariant 2 jako lepsze rozwiązanie ze względu na ochronę środowiska naturalnego. Trasa S-7 w tym wariancie tylko małym fragmentem przechodzi przez teren Parku Narodowego.
KPN był na taką sytuację przygotowany, w jego planie ochrony przyrody od lat był odpowiedni zapis. Trasa została tam dopuszczona pod warunkiem zachowania odpowiednich zabezpieczeń. Tymczasem wariant 4 stanowiłby zagrożenie dla rezerwatów przyrody KPN.
Nowa trasa wylotowa na Gdańsk najprawdopodobniej pobiegnie więc w tunelu od ul. Andriollego do Powstańców Śląskich, potem po zachodniej granicy Chomiczówki i Cmentarza Północnego, w okolicach Kiełpina połączy się z dzisiejszą trasą gdańską. Urzędnicy Warszawy zdecydowali, że poprą ten przebieg. Zdaniem Witolda Chodakiewicza, pełnomocnika prezydenta Warszawy ds. budowy mostu Północnego, jest to optymalne rozwiązanie. Trasa S-7 w tym wariancie zamknie logiczny układ tras ekspresowych na terenie stolicy, z których będą korzystać warszawscy kierowcy. Dodatkowo trasa w tunelu pod Bemowem nie będzie uciążliwa dla mieszkańców.
Na zlecenie władz Warszawy eksperci z Politechniki Warszawskiej wykonali analizę wariantów przebiegu trasy S-7 i opowiedzieli się za wariantem 2. Pod uwagę brany był m.in. wpływ ruchu samochodowego na środowisko.
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do podjęcia decyzji nie obligują żadne terminy, ale należy się spodziewać, że w najbliższym czasie zaprezentuje on swoje stanowisko. I prawdopodobnie jeszcze w bieżącym roku rozpoczną się prace poprzedzające realizację zadania. Przewidywany termin rozpoczęcia budowy nowego wylotu na Gdańsk (przez Bemowo i Bielany) to rok 2008. Droga ma być gotowa do 2010 roku.
|