Czy znikną korki
przed Lazurową? W UG odbyło się spotkanie w sprawie przyszłości naszych dróg
28 czerwca br. w
Urzędzie Gminy w St. Babicach odbyło się spotkanie zorganizowane w celu
uzgodnienia ostatecznych rozwiązań komunikacyjnych węzła trasy S8 z drogą 580
(ul. Warszawską). Omawiano również sprawy związane z węzłami towarzyszącymi - na
skrzyżowaniach ulic: Górczewskiej z Lazurową i ulic: Przejazd z
Warszawską.
Na spotkanie przybyli przedstawiciele zarządców
dróg i instytucji związanych z tym zagadnieniem. Poruszane tematy mają duże
znaczenie dla naszej gminy, bowiem właśnie na omawianym odcinku ul. Warszawskiej
- od ul. Lazurowej do ul. Przejazd, ruch jest w gminie największy. W związku z
perspektywą dalszej jego intensyfikacji związanej z budową węzła komunikacyjnego
i trasy ekspresowej, Wójt Gminy zaprosił dyrektorów zarządów dróg, by dokonać
wspólnej koordynacji działań. Niestety nie wszyscy jednak przybyli, niektóre
zarządy wysłały jedynie swoich przedstawicieli. W najbliższym czasie zgodnie
z informacją przedstawiciela Biura Inwestycji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy
zostanie ponownie ogłoszony przetarg na projekt wykonawczy ul. Górczewskiej od
skrzyżowania z ul. Lazurową do granicy miasta - z gminą St. Babice. W warunkach
przetargowych określono, że droga ma być dwujezdniowa, po dwa pasy ruchu w każdą
stronę, a projektant ma skoordynować, rozwiązania z projektem drogi 580, który
będzie dostosowany do dwujezdniowego wyprowadzenia ruchu z węzła "Warszawska" z
trasą AK, realizowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W
działaniach m.st. Warszawy dotyczących modernizacji ulicy Górczewskiej
partycypuje również gmina St. Babice, zgodnie z porozumieniem z 13 lipca 2001
r. Porozumienie z m. st. Warszawa i byłą gminą Bemowo zakładało wykonanie
prac modernizacyjnych do 2004 r., nastąpiło jednak opóźnienie. W kolejnych
dokumentach przewiduje się zakończenie prac w 2006 r. Zdaniem wójta Krzysztofa
Turka - jest to stosowny czas, aby skoordynować pracę trzech zarządców dróg.
Analizując tereny od części wschodniej są to: Zarząd Dróg Miejskich (droga 580
do granic Warszawy), Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich - odcinek
kilkudziesięciu metrów drogi 580, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
- odcinek węzła trasy S8 z trasą 580 i ponownie w zachodniej części omawianego
odcinka MZDW. Główna trudność polega na tym, że trzech zarządców musi porozumieć
się co do zamierzeń modernizacyjnych i inwestycyjnych w jednym czasie -
powiedział Wójt. Działania GDDKiA oraz władz Warszawy uwzględniają wykonanie
drogi 580 jako dwujezdniowej i są ze sobą spójne. Najpilniejszą sprawą jest
obecnie, aby Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich również przystąpił do
zaprojektowania tej drogi na odcinku do ul. Przejazd jako dwujezdniowej, z
rondem na wysokości tej ulicy. Z punktu widzenia interesów gminy złożono
kilka propozycji, które docelowo powinny rozwiązać problemy komunikacyjne tego
rejonu. Gmina proponuje budowę ronda na skrzyżowaniach Górczewskiej z Lazurową,
a także ul. Przejazd z Warszawską. Okoliczne tereny przewidziano pod działalność
usługową. Może tam zatem wystąpić ruch dużych pojazdów, które powinny mieć
możliwość zawracania na tym odcinku drogi. Dla gminy ważna jest także kwestia
wyprowadzeń dwujezdniowych z węzła komunikacyjnego z trasą ekspresową i z
proponowanych rond. Modernizacja drogi wojewódzkiej na odcinku Bliznego
Łaszczyńskiego powinna się zakończyć w październiku 2007 r. Zdaniem dyr.
GDDKiA Wojciecha Dąbrowskiego, inicjatywa gminy jest bardzo ważna. Po
wybudowaniu drogi ekspresowej, tereny pomiędzy ul. Lazurową a obwodnicą oraz
pomiędzy trasą AK i drogą w kierunku Ożarowa bardzo się zurbanizują. To, co
zaproponowały władze gminy jest logicznym rozwiązaniem, do którego trzeba pilnie
doprowadzić. Jestem zaskoczony, że mimo dwutygodniowego wyprzedzenia
zaproszenia, tak naprawdę poza dyrektorem Gen Dyrekcji- który jest decyzyjny,
nikt z dyrektorów nie przyszedł - jest to smutne i żenujące. Zapytaliśmy dyr.
Dąbrowskiego również o dalsze losy trasy S7, która bulwersowała wielu
mieszkańców naszej gminy. - Dziś jeszcze nic nie wiadomo, zmieniła się bowiem
ustawa "prawo środowiskowe". Nakazuje ona GDDKiA przed rozpoczęciem procesu
dotyczącego uzyskania decyzji lokalizacyjnej uzyskać uwarunkowania środowiskowe.
Przygotowujemy teraz niezbędne materiały i wystąpimy do Wojewody Mazowieckiego o
wydanie uwarunkowań i on właśnie wskaże, który z wariantów trasy jest
najbardziej optymalny. Oczywistym jest, że jako zarządca drogi będziemy
wskazywali na wariant nr 2 przechodzący przez Bemowo. Jaka będzie jednak
decyzja, dziś nie mogę powiedzieć - dodał Dyrektor. Spotkanie zakończyło się
po godzinie. Nie podpisano żadnych porozumień, wyrażono jedynie intencję dobrej
woli doprowadzenia sprawy przebudowy ul Warszawskiej na dwujezdniową do
szczęśliwego końca. Niektórzy przedstawiciele zarządów mówili o konieczności
uzgodnień propozycji wysuwanych przez gminę z projektantami. Wójt Krzysztof
Turek jest dobrej myśli. -Mimo że dziś nie mogliśmy dokonać ostatecznych
ustaleń, czuje się dobrą wolę wszystkich partnerów - powiedział. - Stanowisko
Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego dotyczące
naszych propozycji jest znane, potrzebujemy jeszcze jedynie akceptacji naszych
propozycji przez MZDW i ich realizacji. W sprawie modernizacji omawianego
odcinka ul. Warszawskiej będą trwały dalsze spotkania, tym razem już
indywidualne. Poinformujemy Czytelników o postępach w tej sprawie.
mł
|