UCZNIOWSKI NOBEL
5 grudnia 1905 roku Henryk Sienkiewicz otrzymał nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Pragnąc uczcić setną rocznicę wręczenia Nobla wielkiemu pisarzowi i patronowi szkoły w Babicach, przystąpiono do projektu „Uczniowski Nobel", którego celem było zainspirowanie najzdolniejszych uczniów do samodzielnej pracy w wybranych dziedzinach, rozwijanie pasji badawczych i artystycznych, a następnie zaprezentowanie efektów swojej pracy na forum szkoły.
Zadanie „Uczniowski Nobel" było realizowane przez 7 miesięcy. Do końca października 2005 r. zgłaszano projekty, powołano Kapitułę, w skład której weszli obok nauczycieli także rodzice. W grudniu na forum szkoły ogłoszono tematy prac, wykonawców oraz ich opiekunów. W kwietniu uczniowie zaprezentowali swoje projekty w dziedzinie matematyki, przyrody i literatury. Kapituła wyłoniła zwycięzców i nominowanych.
W dniu Święta Szkoły 5 maja 2006 roku w obecności władz gminy i księdza prałata wręczono nominacje i Uczniowskie Noble. Największa konkurencja była w dziedzinie literatury. Zrealizowano 20 projektów, chociaż zgłoszono więcej, a ponieważ niektóre np. teatralne opracowywano zespołowo, w sumie w zadaniu brało udział trzydziestu pięciu uczniów. Nominacje otrzymało czternastu uczestników zmagań.
Z matematyki wpłynęło sześć projektów, nominacje uzyskały wszystkie, z przyrody był jeden projekt i również uzyskał nominację. Jak przystało na taką uroczystość każdy Nobel był uzasadniony przez Kapitułę.
Uczniowski Nobel 2006 w dziedzinie literatury otrzymały uczennice klasy 4a: Izabela Jabłonowska, Aleksandra Prorok i Dorota Ptaszek za projekt „Teatr grecki". Uznanie Kapituły wzbudziła interdyscyplinarność projektu. Laureatki zaprezentowały wiele umiejętności z różnych dziedzin, same napisały scenariusz, wykonały dekoracje, wykazały się umiejętnościami aktorskimi, zadbały o muzykę i kostiumy. Wyróżnienie otrzymała Małgorzata Jaroń z klasy 4b za pracę „Cudze chwalicie - swego nie znacie. Tajemnice najpiękniejszych zamków w Polsce".
Uczniowski Nobel w dziedzinie przyrody zdobył Jakub Symonowicz -uczeń klasy 5b za projekt „Chemiczne jojo". Było to doświadczenie, w którym uczeń pokazał zachowanie się cieczy o różnym ciężarze właściwym. Doświadczenie zostało ciekawie zaprezentowane i odpowiednio udokumentowane.
Z matematyki Uczniowski Nobel zdobyła Karolina Paszkowska uczennica klasy 6a za projekt „Fraktale", w którym potrafiła zainteresować opowieścią
0 matematyce wokół nas, zachwycić konstrukcją płatka śniegu czy linią
wybrzeża morskiego - zmienić naukę w sztukę. Brawo!
Wyróżnienie otrzymał Michał Le również uczeń klasy 6a za projekt „Liczby trójkątne i kwadratowe".
Laureaci zaprezentowali nagrodzone prace przed społecznością szkolną. Uroczystości zakończył poczęstunek.
Zwycięzcom i nominowanym życzymy dalszych sukcesów naukowych
1 artystycznych.
Izabella Kurowska-Brandenburska
|