Dzisiaj jest środa 24 kwietnia 2024 r. imieniny Grzegorza, Aleksandra, Bony
Spis treści
Z Gminy | Z urzędów | Z terenu
Kolejny budżet - kolejną szansą dla gminy - rozmowa z Wójtem Krzysztofem Turkiem
Z Sesji Rady Gminy
Kultura | Oświata | Sport
W co się bawić, czyli jak minęły ferie w gminie
Turniej szachowy w Borzęcinie Małym
Przedszkole bez zabawek-ciekawa innowacja pedagogiczna
18 Policja w oczach dziecka
Do pobrania
gazeta w wersji pdf
Kontakt

 

Adres redakcji:
05-082 Stare Babice, ul. Rynek 32,
tel. 22 722-92-08, 604-881-527

Redaktor naczelny:
Marcin Łada,
Sekretarz redakcji:
Karolina Gwarek
e-mail: redakcja.babice@gmail.com

Wydawca:
Gminna Biblioteka Publiczna
w Starych Babicach,
05-082 Stare Babice; ul. Polna 40
tel. 22 722 92 77
e-mail: bibbab@interia.pl

NUMER KONTA WYDAWCY:
WBS o/Stare Babice
37 8015 0004 3015 0734 2030 0001


Zapraszamy do ogłaszania się na łamach Gazety Babickiej
Wszystkie uzyskane środki z reklam wspomagają budżet Gminnej Biblioteki i są wykorzystywane do uzupełniania księgozbioru i audiobooków.

 

 

Gazeta Babicka 02/2007

Przedszkole bez zabawek
Ciekawa innowacja pedagogiczna


W borzęcińskim przedszkolu wszystkie zabawki wysłano na wakacje. Z półek zniknęły drewniane klocki, plastikowe lalki i pluszowe zwierzątka. Przez cały tydzień przedszkolaki bawiły się świetnie, mając do dyspozycji wyłącznie własną wyobraźnię.


Pomysł akcji "Przedszkole bez zabawek" zrodził się jedenaście lat temu w jednym z przedszkoli w Górnej Bawarii. Wychowawcy postanowili namówić dzieci do tego, aby same wymyślały zabawy dla siebie i swoich rówieśników, posługując się własną wyobraźnią, a nie gotowymi zabawkami. Celem akcji było zapobieganie uzależnieniom. Wprawdzie ten problem nie dotyka zbyt często przedszkolaków, jednak już w tak młodym wieku ogromne znaczenie mają działania profilaktyczne. Okazuje się bowiem, że dzieci w czasie zabaw zdobywają ważne życiowe umiejętności, takie jak zdolność komunikowania się z otoczeniem, asertywność i poczucie własnej wartości, które w późniejszych latach chronią je przed uleganiem nałogom.
Akcję "Przedszkole bez zabawek" przeprowadziły w tym roku nauczycielki z przedszkola w Borzęcinie Dużym. Zorganizowały ją już po raz trzeci. Wychowawczyniom zależało na tym, aby dzieci nauczyły się walczyć z nudą, wykorzystując swoją fantazję. Chodziło im również o to, by maluchy więcej czasu poświęcały na zabawy z rówieśnikami i chętniej ze sobą rozmawiały.
W pierwszym dniu akcji (12 lutego) dzieci otrzymały list z wiadomością, że zabawki opuszczają przedszkole i wyjeżdżają na tygodniowy wypoczynek. Pomogły im przygotować się do podróży i wysłały je "na ferie". Przez cały tydzień maluchy świetnie radziły sobie bez zabawek. Z dnia na dzień wykazywały się coraz większą pomysłowością: same wymyślały i organizowały zabawy, wykorzystując w tym celu przyrządy gimnastyczne (szarfy, materace, piłki, woreczki), kolorową chustę, instrumenty muzyczne, farby, plastelinę, krepinę, kolorowy papier. W kąciku teatralnym dzieci samodzielnie wykonywały kostiumy, maski i kukiełki, a następnie przebierały się i wystawiały przedstawienia na podstawie popularnych bajek, takich jak "Czerwony Kapturek", "Kot w butach", "Jaś i Małgosia". W kąciku plastycznym malowały farbami, wyklejały z kolorowego papieru i krepiny, lepiły z plasteliny i masy solnej. Do przedszkola przynosiły również z domów papierowe i blaszane pudełka, wykałaczki, patyczki i koraliki. Używały ich do wykonywania zabawek, które znakomicie zastępowały im przedmioty kupowane w sklepach. W czasie trwania akcji maluchy zachowywały się bardzo spokojnie. Dłużej niż zwykle skupiały się na jednej, wymyślonej przez siebie zabawie, chętniej bawiły się w grupach i więcej ze sobą rozmawiały. Tydzień bez zabawek okazał się ciekawym doświadczeniem zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych -wychowawców i rodziców. W tym czasie maluchy rozwinęły swoją pomysłowość i kreatywność. Nauczyły się także, że do dobrej zabawy wystarczy jedynie odrobina fantazji.
Jak twierdzą pedagodzy, tego typu akcje dają przedszkolakom wiele radości, nie powinny jednak prowadzić do całkowitego wykluczenia gotowych zabawek z dziecięcej edukacji. Nie można zaprzeczyć ich istotnej roli w rozwoju najmłodszych: dla przykładu dzięki lalkom dzieci opanowują wiele ważnych ról społecznych, gry planszowe pomagają im z kolei radzić sobie z goryczą porażek. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najpiękniejsze zabawki nie zastąpią dzieciom kontaktów z rodzicami i rówieśnikami, nie ugaszą bowiem ich pragnienia miłości i akceptacji ze strony bliskich.

Julita Mikołajczak-Mydlak





ostatnia aktualizacja - 25.01.2014;    webmaster     Stronę od 20.06.2004 odwiedzono - razy