W Przedszkolu w Starych Babicach odbyła się
pierwsza edycja konkursu "Mam talent". Pomysł konkursu zrodził się
nie tylko pod wpływem inspiracji wynikającej z oglądania popularnego programu
telewizyjnego pod takim samym tytułem. Duży wpływ na realizację tego przedsięwzięcia
miało również szkolenie, jakie odbyła kadra przedszkolna. Jego tematem było
odkrywanie tzw. inteligencji wielorakich u dzieci. Nauczycielki postanowiły
zatem stworzyć dzieciom przyjazne warunki do zaprezentowania swoich talentów,
aby w pełni odkryć ich uzdolnienia i zainteresowania.
- Ogłaszając konkurs zastanawiałyśmy się, czy w ogóle znajdą się
dzieci, które zechcą wziąć w nim udział - mówi Bożenna Pyć - Dyrektor Przedszkola.
-Jednak zgłosiło się 37 osób, ze wszystkich grup wiekowych naszej placówki.
Aby ich zachęcić i dodać im odwagi, wystąpienia dzieci poprzedziłyśmy pokazem
umiejętności zaprezentowanym przez utalentowanych uczniów babickiej podstawówki.
Ucieszyło mnie to, że wśród nich było wielu wychowanków naszego przedszkola
- dodaje Bożenna Pyć.
Dzieci wystąpiły prezentując różne uzdolnienia. Najwięcej było
pokazów tanecznych i wokalnych, kilkoro dzieci grało na różnych instrumentach.
Wystąpili również młodzi sportowcy prezentując umiejętności walk (judo), a także
zdolności dydaktyczne (doświadczenia fizyczne) i zainteresowania naukowe (dinosaury).
Indywidualne występy urozmaicały wspólne zabawy dzieci przy muzyce. Konkurs
przeszedł oczekiwania organizatorów i okazał się, poprzez swoją różnorodność
tematyczną, bardzo ciekawy dla oglądających go dzieci.
Okazało się, że nawet nie wszyscy rodzice zdawali sobie sprawę
z tego, że mają tak uzdolnione pociechy, zwłaszcza że niektóre dzieci występowały
publicznie po raz pierwszy.
- Chcieliśmy nadać konkursowi formę zabawy - mówi Dyrektor Przedszkola.
-Jednak stworzyliśmy również jury w składzie którego byli: nauczycielka Małgorzata
Libert oraz uczniowie - Jan Dziedzic i Julia Małajny. Wszystkie dzieci zostały
dobrze ocenione, na zakończenie otrzymały nagrody i dyplomy (ufundowane przez
Przedszkole i Przewodniczącą Rady Rodziców Agnieszkę Brodowską).
Konkurs spełnił swoją rolę - pozwolił odkryć talenty i zainteresowania
dzieci. Jego efekty już zasygnalizowaliśmy rodzicom. Również nauczycielki w
grupach mają teraz większą wiedzę o swoich podopiecznych i mogą wyciągnąć wnioski
dydaktyczne - przydzielając dzieciom różne indywidualne zadania i prowadząc
zajęcia w grupie.
Howard Gardner - amerykański
psycholog - twórca teorii inteligencji wielorakiej twierdzi, że ludzie posiadają
osiem rodzajów inteligencji. Ich kombinacja jest indywidualna dla każdego z
nas. Wspomniane osiem inteligencji to: lingwistyczna, logiczna, muzyczna, przestrzenna,
kinestetyczna, interpersonalna, intrapersonalna, oraz naturalistyczna. Teoria
inteligencji wielorakiej nakłania nauczycieli do przemyślenia sposobu nauczania
- czy nie zmienić jednego dla wszystkich uczniów modelu nauczania w klasie na
rzecz indywidualnego podejścia bazującego na indywidualnej inteligencji uczniów.
Gardner zidentyfikował "dostępność nowoczesnych
i elastycznych technologii" jako "jeden z faktów, który sprawi, że
indywidualnie skonfigurowana edukacja stanie się z czasem rzeczywistością".
Pomimo, że naukowiec mówi o indywidualnie dobranej edukacji, jako nauce przyszłości,
już dziś część nauczycieli stosuje jego teorię w praktyce. Może warto spróbować,
tylko jak to zrobić mając w klasie 30 indywidualistów?
ostatnia aktualizacja -16.01.2014; webmaster
Strona od 20.06.2004 odwiedzona -
razy site
map
QR Code jest zarejestrowanym znakiem handlowym DENSO WAVE Incorporated.